Senderisme, excursionisme i/o muntanyisme  Circular al pic de Thoumasset

Tot i que és habitual accedir al pic de Thoumasset des d'Andorra, aquest es troba ja en territori occità. Es tracta d'una piràmide de roca que domina l'estany Blau, però amb un accés prou fàcil i una aproximació de gran bellesa per la vall de Rialp. És una pujada agradable i sense complicacions que podem completar fent el descens per l'estany de Solanet i el coll de Banyell, sent així la sortida més circular i variada.
r2263.jpg r2264.jpg r2265.jpg r2266.jpg r2267.jpg r2268.jpg r2269.jpg r2270.jpg r2271.jpg r2272.jpg r2273.jpg r2274.jpg r2275.jpg r2276.jpg r2277.jpg r2278.jpg r2279.jpg r2280.jpg

Sortim de l'aparcament que hi ha a l'inici de la vall de Sorteny pel camí que hi ha al costat oposat al punt d'informació de la vall, i a l'inici del qual hi ha un plànol dels camins accessibles des de la vall de Rialp. El camí va resseguint la vall per dins al bosc. Quan comencem a deixar aquest enrere ja divisem el refugi de Rialp. Ens hi dirigim, i abans d'arribar-hi creuem el riu per un pont i continuem el camí, ara per l'altre costat, seguint els indicadors de l'estany Blau i del Siscar. Aviat arribem a una cruïlla, davant les cabanes de Rialp. A l'esquerra pujaríem cap a la portella de Rialp, sota el cim de Fontblanca. A la dreta, creuant novament el riu, el camí ens condueix cap al port de Siguer i l'estany Blau. Continuem per aquest trencant i tornem a creuar al riu. El camí s'enfila i en un pla, abans d'arribar a una altra cabana, es torna dividir. En aquesta ocasió continuem per l'esquerra, sempre seguint la direcció del port de Siguer i l'estany Blau. El camí de la dreta és el camí per on baixarem. Novament ens tornem a enfilar fins atènyer el port de Siguer. Des d'allà tenim una bonica vista de l'estany Blau, presidit pel cim de l'estany Blau a la dreta i pic de Thoumasset a la dreta. Baixem cap al llac i el voregem per l'esquerra. Un cop ja estem a l'altra banda, anem a buscar el peu d'una canal mixta d'herba i blocs de pedra que hi ha a l'esquerra del cim. Ens hi enfilem en fort pendent fins un coll entre el pic de l'estany Blau i el pic de Thoumasset. Ara ja només ens queda resseguir el llom fins al cim, fàcil.
La tornada la podem fer pel mateix camí de pujada, però també podem completar l'ascensió baixant a l'estany de Solanet, que veiem a baix, sota el pic de Serrera. Per fer-ho seguim unes fites ben marcades que descendeixen seguint l'aresta que baixa en direcció sud-est fins a una bretxa molt evident. Des d'allà anem descendint per una tartera en direcció al llac, però sense arribar-hi, per no perdre molta alçada, anem a buscar el port de Banyell, ampli i evident davant nostre, i ens enfilem. Des d'allà haurem d'anar seguint les marques de pintura groga que ens guiaran per un camí que baixa dins del prat fins a la cabana del Planell de Rialp, on retrobem el camí de pujada. Ara ja només haurem de desfer el camí fins al punt d'inici.

Punt de sortida Aparcament de la vall de Sorteny
Accés al punt de sortida
Dificultats a tenir en compte: Cap en especial, només cal anar una mica amb compte amb les canals de pugen i baixen del cim: el terreny no és difícil, però són dretes. Cal preveure aigua
Desnivell positiu: 1.200 m
Durada: Unes 6 hores
Distància recorreguda: 13 km
Cartografia i bibliografia: Mapa Andorra. Escala 1:25.000. Editorial Alpina
Època aconsellable: Primavera-Estiu-Tardor. Si es fa a l'hivern cal tenir en compte el material necessari